Tuesday, October 19, 2010

BAHAGIA

Imam Ibnu Al Qoyyim mengatakan bahwa tanda kebahagian itu ada 3 perkara. 3 perkara tersebut adalah bersyukur ketika mendapat nikmat, bersabar ketika menerima dugaan dan bertaubat ketika melakukan kesalahan. Beliau mengatakan sesungguhnya 3 perkara ini merupakan tanda kebahagiaan seorang hamba dan tanda keistimewaan di dunia dan di akhirat.

Al Hasan al-Bashri mengatakan :-
"Carilah kenikmatan dan kebahagiaan dalam tiga perkara, dalam solat, berzikir dan membaca Al Quran, jika kalian dapatkan maka itulah yang diinginkan, jika tidak kalian dapat maka sedarilah bahwa pintu kebahagiaan sudah tertutup bagimu."

Kebahagiaan bagi sesebuah kehidupan pula adalah seperti digambarkan Rasulullah SAW dalam sabda yang bermaksud "Empat perkara yang mendatangkan kebahagian adalah, isteri salihah, rumah yang luas, jiran tetangga yang baik dan kenderaan selesa. Dan empat perkara yg mendatangkan kesengsaraan adalah yang sebaliknya." ~Hadis riwayat Ibnu Hibban

Sebenar-benar kebahagiaan itu adalah kebahagiaan yang dibina di atas keredhaan Allah, sekali gus menjamin kehidupan bahagia yang berkekalan sehingga ke akhirat.

والله تعالى أعلم

No comments: