Sunday, October 24, 2010

SEBUAH CERMIN




HIDUP IBARAT SEBUAH CERMIN

CERMIN ~ Ia hanya akan memantulkan persis tanpa merubah. Kanan kita, pada cermin ia menjadi kiri. Tapi bentuk dan sifatnya sama. Selain masalah kanan dan kiri itu, ia tidak merubah esensi dari yang dipantulkannya sedikitpun.

“Hidup itu ibarat sebuah cermin, ia akan memantulkan apa yang kita lakukan di hadapannya, maka lakukanlah kebaikan, maka hidup akan memantulkan semua kebaikanmu kepadamu, begitu pula sebaliknya, jangan pernah kau berikan kejahatan kerana ia juga akan kembali kepadamu.”

Nabi Muhammad saw, dalam hadisnya juga bersabda: “Barangsiapa yang membuat suatu hal yang baik maka dia akan mendapat balasan dari apa yang dia perbuat, dan balasan dari orang lain yang juga berbuat kebaikan itu, hingga hari kiamat. Dan barangsiapa yang membuat suatu hal yang buruk maka dia juga akan mendapat balasan buruk dari apa yang dia perbuat, dan balasan orang lain yang melakukan perbuatan buruk itu hingga hari kiamat."

Maka, apa yang sudah kita perbuat serta berikan untuk diri kita dan orang lain? Perbuatan baik atau burukkah itu? Dan imbalan apa yang kelak akan kita terima buah dari perbuatan itu? Kerana imbalan itu akan terus mengalir kepada kita hingga hari kiamat, bergantung dari baik dan buruknya perbuatan kita.



No comments: